تفاوت حسابداری و حسابرسی چیست؟
نوشته شده توسط : مدیر

از سوی دیگر، حسابرسی عبارت است از فعالیت تاییدکنندگی و ارزشیابی صورت‌های مالی. حسابرسی با هدف بررسی و تایید اعتبار اسناد و مدارک مالی آماده شده توسط کارمندان بخش حسابداری مؤسسه صورت می‌گیرد. بنابراین، تعیین کننده‌ی اعتبار و پایایی اطلاعات حسابداری است.

حسابرسی، بررسی گزارش مالی شرکت (به‌صورتی‌که در گزارش سالانه ارائه شده) توسط فردی مستقل از شرکت است. گزارش مالی شامل ترازنامه، صورت درآمد، صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام  (statement of changes in equity)، صورت گردش نقدی (cash flow statement) و یادداشت‌هایی شامل خلاصه‌ای از سیاست‌های مهم حسابداری و سایر یادداشت‌های توضیحی است.

حسابرسی چگونه انجام می‌شود؟

مدیریت شرکت موردنظر، گزارش مالی شرکت را تهیه می‌کند. گزارش مالی باید براساس الزامات قانونی و استانداردهای گزارشگری مالی تهیه شود.
حسابرسان با شناخت و درکی که (با‌توجه‌ به مسائل اقتصادی و صنعتی‌ای که ممکن است درطول دوره‌ی گزارشگری بر آن کسب‌وکار اثر گذاشته باشد) از فعالیت‌های شرکت به‌ دست آورده‌اند، بررسی خود را شروع می‌کنند.
حسابرسان درباره‌ی هریک از فعالیت‌های اصلی فهرست‌شده در گزارش مالی، هرگونه ریسکی را که می‌تواند اثر قابل‌توجهی بر وضعیت مالی یا عملکرد مالی شرکت بگذارد و همچنین بعضی از اقداماتی را (که کنترل‌های داخلی نامیده می‌شوند) که شرکت برای کاهش آن ریسک‌ها در پیش گرفته است، شناسایی و ارزیابی می‌کنند.

تفاوت حسابداری و حسابرسی

حسابرسان به‌ طور خاص چه کارهایی انجام می‌دهند؟

حسابرسان می‌توانند درمورد دامنه‌ی کارهای حسابرسی خود با شرکت مربوطه بحث کنند. گاهی مدیران شرکت از آنها می‌خواهند برای حصول نتیجه‌‌‌آی معین فرآیندهای بیشتری انجام بدهند. حسابرسان باید استقلال خود را حفظ کنند تا بررسی‌ها و قضاوت‌های آنها عینی و بی‌طرفانه باشد. حسابرسان بسته‌ به ریسک‌ها و پایش‌هایی که شناسایی کرده‌اند، نوع و گستردگی فرایندهای حسابرسی را تعیین می‌کنند. این فرایندها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

چه ارتباطی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد؟

در بیشتر موارد، یکی از نخستین سؤالاتی که توسط افراد علاقه‌مند به کار در رشته‌های حسابداری پرسیده می‌شود این است که چه تفاوتی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد. گرچه این دو حرفه شبیه هم هستند و اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند، ولی تفاوت‌های قابل‌توجهی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد.

حسابرسان گاهی بسیاری از کارهای حسابداران را انجام می‌دهند و گاهی مسئولیت‌های بسیار متفاوتی دارند. گرچه حسابرسان و حسابداران شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند، ولی بسیاری از شرکت‌ها از این افراد به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. پس دقیقا چه تفاوتی میان حسابدار و حسابرس وجود دارد؟ بهترین پاسخ این است که گرچه هر دو حرفه مسئول فرایندهای حسابداری شرکت هستند، ولی به‌طورکلی حسابرس، مسئول بررسی کارهای حسابدار است.

حسابدارها چه کارهایی انجام می‌دهند؟

حسابدارها مسئول رسیدگی به معاملات مالی روزانه‌ی شرکت یا کسب‌وکار هستند. وظایف آنها موارد گوناگونی را پوشش می‌دهد و از درآمدهای ورودی تا پرداخت‌های خروجی را شامل می‌شود. حسابدارها می‌توانند مسئول انجام محاسبات لیست حقوق و کسر مالیات، پرداخت به فروشندگان، انجام پرداخت‌های نقدی، چکی و الکترونیکی، تهیه‌ی صورت‌های مالیاتی و تطبیق دفاتر در پایان سال باشندالبته وظایف حسابدار، بسته‌ به اینکه او چه نوع حسابداری است متفاوت است. برای نمونه، وظایف حسابدار مالیاتی با وظایف حسابدار کل (general accountant)   تفاوت بسیار زیادی دارد.

چه تفاوت‌هایی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد؟

این دو حرفه به همان اندازه که شبیه یکدیگرد، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند:
حسابداران معمولا کارمندان شرکتی هستند که برای آن کار می‌کنند، درحالی‌که حسابرسان معمولا توسط شرکت دیگری، برای بررسی درستی کارهای حسابدار استخدام می‌شوند. گرچه همیشه این‌طور نیست، ولی به‌طورکلی حسابرس هیچ ارتباط مالی‌ای با شرکت ندارد.
حسابدار کارهای خود را به‌صورت روزانه انجام می‌دهد، درحالی‌که حسابرس معمولا کارهای حسابداری سه‌ماهه یا سالانه را انجام می‌دهد. حسابرسان معمولا در شرایط خاص، مثلا مشکوک شدن به تقلب، به شرکت آورده می‌شوند.
استانداردهای حسابداری بین‌المللی بر کارهای حسابداران حاکم است، ولی کارهای حسابرسان باید براساس استانداردهای حسابرسی انجام شود.
استخدام حسابدار در شرکت ضروری است ولی استخدام حسابرس، گزینه‌ای اختیاری است.
حسابداران در پایان سال صورت‌های مالی شرکت را تنظیم می‌کنند. این صورت‌های مالی، تصویری از ثبات مالی شرکت را ارائه می‌دهد. ولی حسابرس صورت‌های مالی را بررسی و درستی آنها را مشخص می‌کند.

ازنظر تحصیلات چه تفاوتی میان حسابداری و حسابرسی وجود دارد؟

هر دو حرفه‌ی حسابداری و حسابرسی برای کسانی که از کارکردن با ارقام لذت می‌برند، ایده‌آل هستند. گرچه درک تفاوت میان حسابداری و حسابرسی مهم است، ولی اگر قصد دارید مدرک کارشناسی ارشد حسابداری یا مدرک حسابدار عمومی گواهی‌شده (CPA) دریافت کنید، به احتمال زیاد در مقاطع مختلف زندگی حرفه‌ای خود می‌توانید در هر دو حرفه‌ی حسابداری و حسابرسی فعالیت کنید.

تفاوت حسابداری و حسابرسی

 به طور خلاصه تفاوت های حسابداری و حسابرسی را می توان این گونه بیان کرد :

  • موضوع : موضوع حسابداری تهیه و تنظیم سند حسابداری ، ثبت در دفاتر و بلاخره تهیه صورتهای مالی است، در حالی که موضوع حسابرسی کنترل و اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی است.
  • زمان انجام کار : حسابدار به طور معمول فعالیت های مالی و معاملات را به طور روزانه در دفاتر ثبت می کند در حالی که حسابرس به صورت فصلی و یا در پایان سال مالی بررسی های خود را انجام می دهد.
  •  تهیه گزارش : حسابرس نسبت به حسابها و صورتهای مالی که رسیدگی کرده گزارش تهیه می نماید در حالی که حسابدار معمولاً گزارش ضمیمه حساب هایی که تهیه کرده است نمی کند.
  •  مسئولیت : مسئولیت تهیه صورت های مالی بر عهده هیأت مدیره موسسه مورد رسیدگی می باشد اما مسئولیت حسابرس بسته به اظهار نظرشان نسبت به صورتهای مالی می باشد.

نتیجه:

از نکات بالا معلوم می شود که معمولا حسابرسی وقتی به عمل می آید که کار حسابداری پایان یافته باشد و حسابرس حساب هایی را که دیگران تنظیم کرده اند مورد رسیدگی قرار می دهد تا بتواند خود را متقاعدکند که آن حسابها صحیح و مطابق با واقعیت تهیه شده اند.




:: برچسب‌ها: حسابداری بهتر است یا حسابرسی , درآمد حسابداری بیشتر است یا حسابرسی , چگونه حسابرس شویم , تفاوت حسابداری و حسابرسی , نرم افزار حسابداری , نرم افزار حسابداری تحت وب , نرم افزار حسابداری ابری ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: